PFR kamaxlar Turbo /street/profiler till B230 8v

PFR kamaxlar Turbo /street/profiler till B230 8v

Dessa kammar är inte om slipade std kammar utan slipade på helt nya stommar av bästa kvalitet .
Alla dessa är är mycket väl beprövade så väl i Dynon och banan/gatan . Denna produkt utvecklas ständigt så för frågor Email eller ring


OBS! Kamaxelns arbets området har inget med hur långt den går att varva !!!! Alla varvar betydligt längre än uppget . Alla dessa kammar är slipade på bästa stommar och är framtagna för just deras ändamål med mycket utvecklings timmar bakom dom. Alla Våra turbo Kammar är av Duel Lobe design vilket betyder att dom inte har lika duration på in och ut detta pga att det är en kompromiss för att göra det enkelt i slip/tillverknings processen således en billigare produkt. PFR turbo kammar ger snabbare laddtryck samt en motor som varvar längre = längre effekt yta. En annan sak som är i fokus är att få kontroll på temperaturer i förbränning så allt håller bättre.

Nyheter : 2017-01-27 Våra storsäljare PF1-T och 2T har fått en uppdatering i sin desigen och mycket goda resultat blev än bättre genom detta .
Nyhet: 2017-04-08 PF-3T har fått en uppdaterad design. 2017-09-20 PF-4T är klar. 2018-06-08 PF-12T är klar och utvärderad.

PF-11 : Anpassad för tex std B230F ger bättre drag från 2300rpm till ca5800rpm Behöver inte chippas om man tex kör vår steg 1 topp bearbetning samt sport avgassystem. Går med Std fjädrar. Har visat sig minska bränsle förbrukning i genom snitt 0.1-0.2lit per mil. Går fint på tomgång gör skillnad hela registret. Denna kamaxel med en steg 1 530 topp monterat på en B230F vs en 136hp bil dvs 531 topp och V3 kamaxel som Volvo hade som sport kitt. 531 konceptet förlorar i samtliga accelerartions intervaller mot Steg 1/PF-11 konceptet de vädligt stor skillnad i effektytan helt enkelt.

PF-10: Anpassa för mild portad 530topp eller std 531. Är en vass sport kamaxel register 2600-6300rpm. Funkar bäst med sport avgassystem + att man får höja bränsle trycket 0.2-0.3kg eller chippa boxen. Går att köra med std fjädrar men funkar bäst med tex Klracings mildaste singel fjäder eller den fjäder modellen som sitter i äldre B21-b23 om de är i bra skick. Behöver ställbart kamdrev för bästa funktion. Märkbar tomgångs ändring

PF-9: Funkar bäst på en seriös portad topp med std ventiler men bäst med 46mm ventil på insug ger en markant ökad övre rpm register drar till 7000rpm med rätta delar runt om kring börjar från ca 3000rpm . Går att köra med k-jetronink sprutet med höjt tryck. Kräver tex Klracing mildaste fjädern för det ökade rpm den leverera. Ställbart kamdrev behövs . Går lite ojämnt på tomgång
Turbo Profiler nedan.

PF-12 Turbo
Denna kamaxel är framtagen för bränsle ekonomi och ökad dragkraft på låga varv. Den är en ersättnings kamaxel för alla std Volvo turbo 700 serien & 900 serien. Arbets området är 1500-5000rpm och tester visar på bränsle besparing upp till ca 0,2liter per mil. Lite mer än så har kunder rapporter in då dom dragit släp. Bilen upplevs mycket starkare efter bytet.

PFR-1 Turbo : Går med std fjädrar turbo kamaxel som gör skillnad över hela effekt ytan. Har bla minska bränsle förbrukning. Arb område 2000-6000+ rpm. Går att montera på en std turbo utan problem mycket vettigt val på en chippad sådan. Effekt mål ca 400-450hp med rätt kring utrusning OBS! inte att gemföra mot tex VX vx3 etc etc.

PFR-2 Turbo: Vår storsäljare till gat turbo applikationen. Går med std fjädrar vassare än PF-1T drar längre 2300-7000+rpm går fint med tex chip trim. Lite påverkad tomgångs egenskap i vissa fall.
avsevärd ökad toppfart pga den ökade över rpm registret. Rapporterade toppfart ökningar på std tex 940 turbo +25-30km är inget ovanligt med denna kamaxel. Rekomenderars köra med förstärkta singel fjädrar om man har en stor turbo och vill varva över 6000rpm. Kunder har bromsa ur 600hp & 750+Nm med denna kamaxel med under 2bars laddtryck. Vädligt fint register och vridmoment vädligt körbart med andra ord.

PFR-3 Turbo: Register 2500-7500+rpm med rätt grejer runt om kring. Påverkad tomgång lite "orolig". Möjliggör mycket höga effektutag med rätt kringutrusning . Kräver ställbart kamdrev samt förstärkta singelfjädrar för bästa funktion då den lyfter 13mm. Efter detta steg kommer Base cirkeln att frångå std måttet 36mm dvs kräver vent justering.

PFR-4 Turbo : Här har vi höjt ett steg till från steg 3 så det är helt enklet en vassar kamaxel och denna är "lite" reduserad i basecirkel för att få ut lyftet. Mycket vass profil apsolut inget för en midre trimmad motor tex chippad. Lyft 13+mm.

PFR-5 Turbo 14+mm lyft kräver 37mm tryckare. Mycket extrem.